Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές



ΔΙΑΧΥΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ (ΔΑΔ)

Ο όρος διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές αναφέρεται στις διαταραχές, οι οποίες επηρεάζουν πολλές αναπτυξιακές περιοχές και εμφανίζονται κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης του παιδιού. Υπάρχουν ορισμένα κοινά χαρακτηριστικά σε όλο το φάσμα του αυτισμού, αλλά διαφοροποιούνται στο βαθμό βαρύτητας καθώς και στη μορφή για κάθε παιδί ξεχωριστά. Τα σημάδια του αυτισμού εμφανίζονται σταδιακά μετά την ηλικία των έξι μηνών, εγκαθίστανται στην ηλικία των δύο ή τριών ετών, και τείνουν να συνεχίζουν και μετά την ενηλικίωση.


ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΑΥΤΙΣΜΟΥ ΕΙΝΑΙ:

1. ΑΠΟΥΣΙΑ Η/ΚΑΙ ΙΔΙΟΡΡΥΘΜΙΕΣ ΣΤΗΝ ΟΜΙΛΙΑ (π.χ. μπορεί να μην έχει αναπτύξει καθόλου λόγο / να ηχολαλεί - «παπαγαλίζει» ό,τι ακούει / απουσιάζει ή είναι περιορισμένος ο αυθόρμητος λόγος).
2. ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (π.χ. δυσκολεύεται να κατανοήσει το λόγο των άλλων καθώς και τα μη λεκτικά μέρη της επικοινωνίας / δεν μπορεί να διατηρήσει μία συζήτηση και να παράγει δικές του ιδέες αυθόρμητα).
3. ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ (π.χ. δεν μπορεί να συνάψει σχέσεις με ενηλίκους ή συνομήλικους, παρουσιάζεται ως απόμακρο, παθητικό, ιδιόρρυθμο, εμφανίζει μειωμένη ή αλλόκοτη βλεμματική επαφή με τους άλλους, μπορεί να έχει ανέκφραστο πρόσωπο και μειωμένα κίνητρα για συμμετοχή).
4. ΔΥΣΠΡΟΣΑΡΜΟΣΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ (π.χ. επαναλαμβανόμενες κινήσεις, εκρήξεις θυμού, επιθετικότητα προς τον εαυτό ή/και τους άλλους).
5. ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ – ΠΡΟΣΚΟΛΛΗΣΗ ΣΤΗΝ ΡΟΥΤΙΝΑ (π.χ. εμμονική ενασχόληση με συγκεκριμένα αντικείμενα ή μέρη του σώματος του, δυσκολία στο φανταστικό / συμβολικό παιχνίδι, χρήση παιχνιδιών με στερεοτυπικό τρόπο).
 


                     
                                                 
Το παιδάκι που βρίσκεται στο φάσμα του αυτισμού, μπορεί να: 

1. Αποφεύγει να κάνει ή και να διατηρήσει βλεμματική επαφή όταν του ζητείται.
2. Χτυπά τα χέρια του ή τα δάκτυλά του μπροστά στο πρόσωπο ή τα μάγουλα.
3. Εκνευρίζεται όταν αλλάζουν οι καθημερινές ρουτίνες.
4. Χρησιμοποιεί παιχνίδια ή αντικείμενα με ακατάλληλο τρόπο (περιστρέφει ρόδες, σπάει σε κομμάτια).
5. Βάζει στη σειρά τα αντικείμενα με ιεραρχικό τρόπο και εκνευρίζεται όταν χαλάει η σειρά.
6. Απορροφάται υπερβολικά με παιχνίδια ή βιβλία και ενοχλείται πολύ όταν τον διακόπτουν.
7. Είναι ανίκανο να δείξει κάποια αντικείμενα που το ενδιαφέρουν.
8. Είναι σωματικά αποστασιοποιημένο (δεν θέλει αγκαλιές, φιλιά).
9. Δεν έχει κάποιο σύστημα χειρονομιών (δείξιμο, χαιρετισμό).
10. Δεν παρουσιάζει αναμενόμενους λογικούς φόβους (τριγυρνά, τρέχει στο δρόμο).
11. Χαστουκίζει, χτυπά ή δαγκώνει τον εαυτό του ή επιχειρεί να αυτοτραυματιστεί με άλλους τρόπους.
12. Περιστρέφεται ή γυρνά σε κύκλους.
13. Περπατά στα ακροδάκτυλά του καθώς κινείται ή στέκεται.
14. Κοιτά στο διάστημα και φαίνεται χαμένο από την πραγματικότητα.
15. Δεν απορροφάται από δραστηριότητες φαντασιακού παιχνιδιού.
16. Δεν μιμείται παιδιά ή ενήλικες κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού.
17. Αντιδρά στο θυμό ή την απογοήτευση.
18. Βάζει τα χέρια του στα αυτιά του για να προστατευθεί από ήχους που δεν φαίνεται να ενοχλούν τους άλλους.
19. Δεν εκτελεί απλές εντολές.
20. Ταράσσεται πολύ και νιώθει άβολα σε θορυβώδη και συνωστισμένα μέρη.
21. Οδηγεί το γονέα στο αντικείμενο που θέλει από το χέρι.
22. Χρησιμοποιεί το χέρι του γονέα για να ανοίξει τσάντες.
23. Δίνει μεγαλύτερη προσοχή σε ήχους και τραγούδια πάρα στους ανθρώπους που μιλούν.

ΕΝΩ ΕΧΕΙ ΟΜΙΛΙΑ
24. Δεν χρησιμοποιεί τη γλώσσα για να απαντήσει στις ερωτήσεις.
25. Επαναλαμβάνει τις λέξεις, τις φράσεις ή τους ήχους για ευχαρίστηση και όχι για επικοινωνία.
26. Έχει καλή επικοινωνία, αλλά δεν μιλά σε κάποιον συγκεκριμένα (χωρίς βλεμματική επαφή).
27. Λέει μία λέξη μόνο μία φορά και ή έχει χάσει την ήδη αποκτηθείσα γλώσσα.

                                              
        
Διάγνωση και Παρέμβαση ΔΑΔ

Κατόπιν αξιολόγησης των χαρακτηριστικών του παιδιού, διαμορφώνεται το πρόγραμμα παρέμβασης και θεραπείας, το οποίο είναι αυστηρά εξατομικευμένο και προσαρμοσμένο στις ανάγκες του κάθε παιδιού. Το κάθε πρόγραμμα περιλαμβάνει όλους τους τομείς, που χρειάζονται ειδική παρέμβαση.

Η Παρέμβαση περιλαμβάνει:

J  Εκμάθηση Δεξιοτήτων Συνεργασίας και Προσοχής                                                             
J  Μείωση Δυσπροσάρμοστης Συμπεριφοράς
J  Έκφραση και Κατανόηση της Γλώσσα
J  Εκμάθηση Δεξιοτήτων Λειτουργικής Επικοινωνίας
J  Συμμετοχή σε  Δημιουργικό / Φανταστικό Παιχνίδι, Παιχνίδι Ρόλων
J  Εκμάθηση Κοινωνικών Δεξιοτήτων και Προώθηση Κοινωνικής Αλληλεπίδρασης
J  Εκμάθηση Δεξιοτήτων Αυτοεξυπηρέτησης και Αυτονομίας
J  Εκμάθηση Γνωστικών Δεξιοτήτων
J  Εκμάθηση Προσχολικών και Σχολικών Δεξιοτήτων
                                            
Οι στόχοι της παρέμβασης είναι :
ü  Η βελτίωση της επικοινωνίας, λεκτική και μη.
ü  Η ομαλή ένταξή του παιδιού στο σχολείο και στο κοινωνικό σύνολο.
ü  Η βελτίωση της καθημερινής γενικής λειτουργικότητας του παιδιού.